JENHILD
 Jenny Hilda Julia Henriksson

UNI och en lista om böcker

Första dagen på uni var inte fattig på information! Vi förstaårsstudenter blev fullkomligt överrösta med broschyrer, kursplaner, infoblad och inbjudningar till olika event. Vi fick träffa personer från studentkåren, gå en guidad tur runt campus, känna på atmosfären i cafeterian och lära oss hur utrustningen i salen för videokonferenser fungerar. Alla de tre kurser jag ska läsa den här terminen kommer att hållas online. Det ska så klart bli spännande, men mycket av den gamla hederliga bokläsningen kommer nog att försvinna. Detta kompenserar vi för genom att fira in min första termin på universitetet med en lista om böcker:

01: Vilken bok läser du just nu?
Life of Pi av Yann Martel. Har faktiskt redan sett filmen (brukar annars alltid läsa bok innan jag ser film) och den är underbar. Bokens början har jag av någon anledning fått läsa om flera gånger, men nu är jag på väg och den är lysande.

02: Vilka tre böcker tror du att du kommer läsa härnäst?
Paper Towns av John Green, Americanah av Chimamanda Ngozi Adichie samt Lena Dunhams Not That Kind of Girl.

03: Varifrån hittar du böcker du vill/ska läsa?
De flesta hittar jag som boktips i de bloggar jag läser. Ibland surfar jag bara runt helt planlöst på bokshoppar online, då hittar jag alltid något spännande. Farligt egentligen, eftersom att jag då dras till snygga omslag och inget annat. :-) Jag får boktips lite varstans och har en note i min iPhone med en boklista som är lätt att fylla på när man är på språng.

04: Favoritplats att läsa på?
Jag älskar att läsa i sängen, halvt sittande med några kuddar bakom ryggen. Tycker inte alls om att sitta i en fåtölj och läsa. Ljuset måste vara rätt också, hela bokuppslaget ska vara belyst, ogillar när exempelvis en halv sida skuggas.

05: Vilka är de författare du läser allt av?
Ärligt talat så har jag nog inte läst allt av en enda författare… Fastnar snarare för berättelser än skrivspråk, och därför kan jag läsa samma bok eller trilogi om och om och om igen. Men jag tycker om allt jag hittills läst av Jojo Moyes.

06: Hur går dina tankar när du ska ge bort boktips/böcker?
Vad för typ av berättelse skulle personen kunna relatera till? Vad har hänt i personens liv? Är personen tålmodig eller inte? Inte? Då passar en bok som inte är allt för tjock och som man snabbt kommer in i.

07: Inbunden eller pocket?
Pocket!!! Pocket, pocket, pocket. Lätt att hålla i, lätt att ta med, lätt att organisera i bokhyllan. Dessutom är de billigare. Inbundet är överskattat.

08: Vilken är den senaste boken du köpte?
Något av det bästa som finns är ju att äga böcker, men det senaste året har jag nästan bara lånat böcker på bibliotek. Därför minns jag inte vilken bok jag senast köpte! Istället delar jag med mig av en tidning jag köpte för några veckor sedan, den engelska versionen av det Holländska magasinet Flow, numret om mindfulness. Tips tips tips!

09: Vilken är din bästa bok?
Det finns så otroligt många fantastiska böcker men den första jag kan tänka på är Jojo Moyes Me Before You. En gråtbok! Men också en tankeställare. Så himla fin i vilket fall.

10: Vad äter/dricker du när du läser?
Dricker te eller kaffe, beroende på tid på dygnet, och äter yoghurt med frukt, nötter och chiafrön i.